Min utbildning

Nu har jag ätit min lunch, en knäckemacka! Det enda man har råd till när man är student. Nej där ljög jag, jag kan väl inte påstå att jag lever som en "normal" student. Vill köpa hus, bor rätt stort, har råd att ha bil, jobbar, dricker inte lika mycket.. är några exempel som tyder på att jag inte lever som en riktigt student.
Många undrar vad det är jag utbildar mig till, så jag tänkte berätta lite om det nu.

Jag pluggar på distans från blekinge tekniska högskola. En utbildning som heter Samhällsvetareprogrammet Lärande, utveckling & Kommunikation 180 hp. Så den är alltså på tre år. Vi studerar bara psykologi och Pedagogik så jag kan väl säga att vi fördjupar oss rätt mycket och det är rätt fritt att göra det i vad vi vill, i vissa kurser.
Till examen väljer vi antingen en psykologisk examen eller pedagogisk examen. Jag kommer nog välja den psykologiska vilket kommer göra mig till beteendevetare. Nu är det många som undrar vad är nu det. Denna utbildning är så pass bred så att det finns listvis med arbeten som vi kan söka med denna utbildning som en bra grund.

Personer med en examen inom samhälls- och beteendevetenskap får en generell kompetens vilket gör att de yrken som är aktuella blir ganska många. På arbetsmarknaden finns ett stort behov av olika samhälls- och beteendevetenskapliga kompetenser. Det finns också en viss utbytbarhet mellan personer med olika sådana kompetenser, exempelvis mellan ekonomer och andra samhällsvetare. (Studera.nu)

Beteendevetare har intresse för gruppdynamik, organisationer och arbetsmiljö. Det är en växande yrkeskategori eftersom alltfler arbetsgivare satsar på personalens hälsa, kompetensutveckling och trivsel.

Beteendevetare är en växande yrkeskategori. Idag finns det omkring 15 000 yrkesverksamma beteendevetare. Många beteendevetare är egenföretagare med konsultverksamhet. Exempel på arbetsuppgifter är att ansvara för utredningar, undersökningar, behandlingsinsatser och kompetensutveckling. Arbeten återfinns inom områden som ligger nära socionomers, personalvetares, samhällsvetares yrken (se Socionomer, Personalvetare och Samhällsvetare).
Ingångslön (median) för nyutexaminerade: 22 000 kr Medianlön vid 35 års ålder (ca 10 år efter examen): 32 100 kr i privat sektor, 26 400 kr i statlig sektor och 27 000 kr i kommunal sektor.(saco.se)

Som beteendevetare har du expertkunskaper i hur människor fungerar i olika sociala sammanhang. Det gör dig till en nyckelkompetens inom flera områden, särskilt när en organisation vill förbättra sin kommunikation och sina relationer internt. (Studentum.se)


Vår lärare lista upp några exempel på jobb ;
Samhällsentreprenör
Språkrör
Vägledare
Projektledare
Kommunikatör
Utvecklingsledare
Arbetsplatskoordinator
it-pedagog
Utredare
Organisationsutvecklare
Användsbarhetsexpert
Personalkonsult

Det har lite att göra med vilken inriktning man väljer. Jag kommer fortsätta min spår i juridiken och studera familjerätt kanske och någon ledarskapskurs kanske?! Får se till nästa vår då vi skall välja kurser till hösten 2011.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0